endometriosbloggen.blogg.se

Min Endometrioshistoria.

Publicerad 2014-02-05 20:38:36 i Endometrios,

Min Endometrioshistoria.
Del.1.
 
Efter 9år av gynbesök får man äntligen en diagnos.
Diagnosen visste jag ju redan långt innan om själv, alltså innan gyn gav mig diagnosen.
Men det är tyvärr så det ser ut för det mesta..
Jag är inget specialfall.
Det tar oftast flera år innan man får diagnosen Endometrios, vissa får den aldrig.
Många blir hemskickade från gyn och akuten med...
Du har bara mensvärk, det är inte så farligt, eller du har IBS, det är en tarmsjukdom, eller värre, det sitter bara i ditt huvud...
Endometrios är det inget som någonsin kommer på talan...
Konstigt tycker jag då det är en sådan vanlig kvinnosjukdom.
 
Diagnosen kan ta år att få, ändå är det en av de vanligaste kvinnosjukdomarna..
Förstår ni!!
EN AV DE VANLIGASTE KVINNOSJUKDOMARNA som tar år att få en diagnos på...
Denna äckliga sjukdom har funnits i över 100år, men något botemedel finns inte än och hjälpen man borde kunna få, finns inte heller.. Allt kostar pengar.. Allt har med politik att göra, början på min Endometrioshistoria kanske kommer vara lite hoppig fram och tillbaka, men ni kommer förstå vad jag vill få fram och vart jag vill komma med allt när ni läst allt.
Hade detta varit en manlig sjukdom hade det funnits botemedel för längesen.
Nu forskas det för fullt i prostatacancer och laserkirurgi finns till hjälp...
Vi med Endometrios äter samma medicin som prostatacancer patienter får..
I alla fall...
Endometrios finns i olika grader/stadier.
Många tar inte allvarligt på vår sjukdomsbild, mer än vi som lider i det tysta..
Nu får tystheten ta slut..
Det är dags nu..
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

ENDOMETRIOS EN RIKSDAGSFRÅGA. Min Endometrioshistoria. Jag är inte den enda.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela